Kurun Najwa

2 kali tergamam.. 2 kali kegembiraan

Disember 2008.. berlalu... saya resah... bukan memikirkan kedatangan tahun 2009... tapi resah memikirkan period yang tak datang... sudah terlewat dari hari sepatutnya... 4 hari berlalu... hati sudah terdetik.. Mengandungkah??.. Saya pasti.. sebab tarikh kedatangan period saya selalunya tepat.. seminggu pun berlalu... saya semakin pasti..

Suatu petang saya bersuara kepada suami...
Bini : "Nampaknya kita akan menambah lagi bilangan keluarga..."
Si suami : "kenapa?" (Masih tak dapat nak menangkap maksud tersirat)
Bini : "Yer la... rasa macam dah mengandung.. sebab period sudah lewat seminggu"
Si suami : "Biar betul.."(dengan muka yang tergaman lagi terkedut)
Bini : "Kenapa?? tak percaya? Tak gembira ke?"
Si suami : ".... gembira... tak sangka... akan bertambah lagi..."
Perbualan pun terhenti... masing-masing melayan perasaan.. banyak persoalan yang berlegar di kepala..

Untuk mendapatkan kepastian.. minggu berikutnya.. kami pun ke klinik Az- Zahra Bangi..
Memang sah.. saya dah mengandung.. usia kandungan baru 6 minggu...

Untuk trimester pertama kandungan... saya mengalami.. loya-loya dan muntah yang teruk.. boleh dikatakan setiap hari... tidak kira waktu.. lewat makan rasa nak muntah.. kalau dah makan .. apa lagi... semua keluar balik... memang letih..

Badan pun sentiasa senggal.. sakit segala sendi.. tulang pun ada bunyi-bunyi.. macam sudah reput daa... kadang-kadang gusi berdarah...

Pernah tu... dua hari tak bangun.. sebab demam.. senggal seluruh badan.. mujur pada waktu tu anak-anak sedang bercuti sekolah... Yang abang tinggal di rumah atuk.. jadi tinggal jer si adik jer.. yang bagusnya.. si adik ni... tak banyak songgeh... tahu-tahu saja yang mama dia tak sihat..

Bila masuk trimester kedua... masalah loya dan muntah pun sudah hilang... waktu ni.. memang berselera untuk makan... Semua saya makan... semua sedap bagi saya!

Tapi yang peliknya kali ini... saya sentiasa memikirkan 2 nama untuk anak dalam kandungan.. tidak kira nama lelaki atau perempuan.. mesti saya nak dua nama.. macam nak dapat dua orang serentak.. Setiap masa saya semikirkannya..

Sehinggalah suatu malam saya bersuara kepada si suami..
Bini : "Macam mana kalau dalan perut ni ada 2 orang..?"
Si suami : Diam saja.. mungkin tak terfikir difikirannya..
Bini : Masih lagi bercakap sorang diri.. "Ah tak mungkin pulak.. sebab perut ni terlalu kecil.. dan badan pun kurus... tak mungkin Allah nak beri 2 sekali gus pada saya.."
Perbualan yang tidak dilayan itu berakhir disitu... tidur...

Sehinggalah saya membuat checkup di klinik Putrajaya.. masa nurse check jantung baby.. macam biasa jer.. sorang baby yang sihat...
Kemudian baru masuk kebilik doktor.. untuk melakukan scan..
Lama doktor perempuan itu scan perut saya.. lalu dia mengeluh...
Doktor A : " Eh.. saya konfius la... awak ni mengandung kembar ke? Ni saya nampak.. macam ada dua orang.. 4 tangan... 4 kaki... eh makin konfius saya ni..."

Lalu doktor A bertanya kepada saya.. ada adik beradik awak yang kembar ke?
Saya : "Tak ada pulak... tapi keturunan suami saya ada yang kembar... adik beradik sebelah bapaknya.. iaitu saudara atuk dan bapak saudaranya adalah kembar..."

Doktor A : "Ooo... tak pa la... saya call lagi sorang doktor untuk mengesahkannya..."
Kemudian datang la.. seorang doktor... juga perempuan.. dia pulak yang melakukan scan pada perut saya...
Doktor B : "Haa.. memang sah la ni... sambil tunjuk.. ini satu baby.. dan ini satu lagi baby.."
Kemudian doktor B pun beredar... dan doktor A pun meneruskan scan.. untuk mengambil ukuran..

Dalam hati saya.. hanya tuhan yang tahu..
Saya amat bersyukur... rasa naluri saya selama ini menjadi kenyataan.. Allah telah mengurniakan saya dua zuriat sekali gus.. walaupun saya rasa mustahil dengan keadaan fizikal saya...
TIADA APA YANG MUSTAHIL BAGI ALLAH.. DAN DIA MAHA MENGETAHUI SETIAP ISI HATI YANG TERSIRAT.. MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIH...

Selepas balik dari klinik.. saya menelefon suami...
Bini : "Hello... abang.. tadi dah pergi check.. lama juga nak siap.. "
Si suami : "Doktor cakap apa?"
Bini : " Doktor cakap.. semuanya baik.. dan lagi doktor cakap... dalam kandungan ni ada dua orang baby.."
Si suami : "Biar betul.. jangan duk bergurau pulak"
Bini : "Betul la... dah disahkan oleh 2 orang doktor.. lagi pun dah ada gambar scan... ni.. dah nampak 2 orang baby.."
Si suami : Terus saja terdiam ... sungguh tak sangka.. masih lagi tak percaya..

Bila suami balik kerja.. saya pun menunjukkan gambar scan tersebut... baru lah dia percaya.. tergambar muka kegembiraan dengan mata yang berkaca-kaca..




Memang rezeki yang tak terhingga dari Allah kepada kami sekeluarga.. kami amat bersyukur..
Itulah.. 2 kali tergamam dan 2 kali kegembiraan.. hadiah untuk suami tercinta!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails