Puasa Ganti

Hari ini adalah hari ke 2... saya berpuasa... masih tinggal 2 hari lagi...
Kalau tiada gangguan kesihatan... Insyaallah hari Jumaat, saya sambut raya...
Terdetik juga dalam hati.. menyesal kerana melenggahkan puasa ganti ini...
Selalunya saya akan mengantikan puasa dalam bulan Syawal... disusuli dengan puasa enam...
Tapi entah macam mana... asyik berlenggah saja...
Akhirnya syawal pun habis.. dan puasa enam juga terlepas...
Makin bertangguh... sehinggalah...
Bulan Disember.. saya disahkan mengandung...
Waktu tu... badan dah lembik.. asyik muntah...
Langsung tak bertenaga...
Bila perut dah 4 bulan.. baru hilang rasa loya-loya dan muntah...
Masa perut 5 dan 6 bulan...
Nafsu makan pulak naik mendadak...
Asyik lapar jer... kalau terlambat makan... mula rasa tak sedap badan...
Sekarang.. bila dah 7 bulan... perut pun agak memboyot...
Baru rasa okey sedikit...
Dan dengan izin Allah... semalam saya dapat menyempurnakan puasa tanpa sebarang masalah.... Insyaallah untuk hari ini jugak!

Menu berbuka puasa semalam adalah kerabu mangga, kangkung goreng dan daging kicap..
Ringkas dan cepat untuk disiapkan...






Untuk berbuka petang ini... belum tahu lagi...
Sekejap lagi baru nak ke dapur... yang pasti masakan ringkas dan cepat disiapkan...
Tak larat nak berdiri lama-lama... sakit belakang dan pinggang!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails