Daya Imitasi kanak-kanak

Salam..

Selamat pagi semua...

"Daya Imitasi kanak-kanak" topik yang dibincangkan dalam WHI semalam..

Imitasi merupakan tindakan seseorang yang meniru/menyalin gaya orang lain tidak kira dari segi sikap, percakapan, penampilan serta apa jua tindakan dari individu yang lain.

Manakala, menurut wikipedia bahasa Indonesia
Imitasi atau meniru adalah suatu proses kognisi untuk melakukan tindakan maupun aksi seperti yang dilakukan oleh model dengan melibatkan indera sebagai penerima rangsang dan pemasangan kemampuan persepsi untuk mengolah informasi dari rangsang dengan kemampuan aksi untuk melakukan gerakan motorik. Proses ini melibatkan kemampuan kognisi tahap tinggi karena tidak hanya melibatkan bahasa namun juga pemahaman terhadap pemikiran orang lain.

Imitasi saat ini dipelajari dari berbagai sudut pandang ilmu seperti psikologi, neurologi, kognitif, kecerdasan buatan, studi hewan (animal study), antropologi, ekonomi, sosiologi dan filsafat. Hal ini berkaitan dengan fungsi imitasi pada pembelajaran terutama pada anak, maupun kemampuan manusia untuk berinteraksi secara sosial sampai dengan penurunan budaya pada generasi selanjutnya.
Kanak-kanak yang belajar melalui imitasi merupakan kanak-kanak yang bijak kerana pembelajaran melalui imitasi adalah lebih efektif daripada pembelajaran melalui pengajaran atau pendidikan secara langsung.

Maka ibubapa tidak perlu merasa risau seandainya anak-anak mereka selalu berimitasi sebaliknya terus memberikan galakkan dan sokongan kepada mereka tetapi dengan kawalan dan perhatian kerana kita tidak mahu anak-anak ini meniru perkara-perkara negetif yang akan memberikan kesan buruk pada tingkahlaku mereka.

Semalam elly&emmy pun berimitasi.. mereka meniru perbualan di telefon.. elly&emmy pandai menyebut perkataan "hello" kemudian berbual dalam bahasa mereka.. kemudian di akhiri dengan ucapan "bye-bye".. sangat comel gelagat diorang ni..


Jom berkongsi daya imitasi anak-anak kalian pula.. mesti menarik kannn??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails