Wednesday, June 9, 2010

Cantik, bijak dengan pisang

Salam..
Sapa suka makan pisang?.. kalau suka jentik ads kat tepi tu yer.. hehehe..
Bagus tau makan pisang ni.. banyak kebaikkannya.. korang tau tak? kalau makan pisang hari-hari korang akan kelihatan cantik dan bijak.. kalau tak caya.. korang baca info kat bawah tu..


Pisang mampu buat anda gembira.
Protein dalam pisang yang dikenali sebagai triptofan ditukar kepada serotonin oleh badan manusia. Serotonin adalah sejenis bahan yang mampu menghasilkan perasaan tenang, membangkitkan mood dan secara keseluruhannya membuatkan kita gembira. Oleh itu jika anda berasa kecewa, cuba nikmati keenakan pisang, sambil merasakan perubahan perasaan daripada negatif kepada positif.

Meredakan ketidakselesaan perut.
Kita sering mengalami masalah perut tidak selesa apabila bangun pagi akibat makan banyak sebelum tidur. Beberapa hirisan pisang atau pun minum pisang yang dikisar mampu meredakan 'menenangkan' perut sekali gus memulihkan rasa tidak selesa.

Hindari stres.
Apabila stres atau menghadapi tekanan kadar metabolik kita akan meningkat, pada masa yang sama menurunkan paras potasium dalam badan. Pisang mengandungi potasium yang tinggi membantu mengembalikan kadar potasium dalam badan pada paras normal. Degupan jantung dan aliran oksigen dalam badan juga boleh kembali normal.

Merangsang otak.
Pisang membantu merangsan fungsi otak disebabkan potasium yang terkandung di dalamnya. Hasil penyelidikan mendapati potasium membantu seseorang menjadi lebih peka dan berhati- hati. Cuba makan sebiji pisang sebelum menduduki peperiksaan atau menghadiri temuduga. Ia mungkin membantu.

Penampilan menawan.
Sejak zaman nenek moyang kita, pisang telah digunakan sebagai bahan untuk topeng kecantikan wajah. Ini kerana kandungan anti penuaan yang dipercayai terdapat di dalam pisang. Cuba resipi ini untuk mendapatkan kulit menawan. Kisar pisang dengan madu dan beberapa titik oren. Sapukan pada muka, biarkan beberapa minit sebelum dibilas bersih. Amalkan selalu untuk hasil yang memuaskan.

sumber utusan

10 comments:

qasehadam @ nurul said...

pisang o pisang biasanye tiap minggu aku menggureng mu..suke kepek pisang walaupon selalu lekat celah gigi..haish

kakcikseroja said...

Kakcik suka makan pisang goreng (ke goreng pisang???) :)

ibu emy efy eqy said...

pisang juga boleh buat kita mudah tidur...

best betul info uda ni.

mijie said...

nnti bole bwk pisang nie dtg keje ek..klu stress mkn pisang kan..:)

mijie said...

nnti bole bwk pisang nie dtg keje ek..klu stress mkn pisang kan..:)

Atie Yusup said...

mmg suka pisang.... lazaaatttt layaaannnzzz...

nabilah_2908 said...

Meredakan ketidak selesaan perut atau dgn kata lain..melawaskan pembunagan...hehe.. :)




jom ke APA KATA HATI pulak,
MUSIC PLAYER DI BLOG

rynas said...

setiap pagi makan sebiji pisang. sebab sama nilai dengan sepinggan nasi.

SyidaMislan said...

i luv pisang!

mamalieyna said...

pisang senang je nk dpt, tp awatnya tak bapa nak makan ni..baguih pun baguih ye.. ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails