Ibu menyusu secara eksklusif pun boleh mengandung?

Salam
Minggu lepas, mama ada datang rumah.. masa duk sembang kat dapur, mama ternampak pil Noriday saya,lalu bertanya.. "ni pil apa?".. Saya pun bagi tahu mama yang saya ambik pil perancang tu.. sebab sesuai ngan saya dan elok untuk ibu menyusu.. Terus jer mama zasss dengan ketidak percayaannya akan keberkesanan menggunakan pil.. sebab masih ada risiko untuk mengandung.. kalau ikutkan mama, dia lebih suka saya mengunakan implano macam beras opps biras saya.. senang.. kasi masuk ikut berapa tahun nak .. lepas tu.. kompem selamat.. kalau termengandung jugak.. memang tuhan nak bagi rezeki..

Jadi saya pun cuba menyakinkan mama bahawa penggunaan pil pun selamat.. sebab saya dah menyusu anak sepenuhnya, lagi pun serasi dengan badan.. jadik tak mungkin akan mengandung.. Lagik pun tentera jepun tidak menjajah lagik... Hehehe.. terus saja mama zasss" haa tu lagik bahaya.. tentera jepun tak datang, nanti tiba-tiba dah makan budakkk..".. saya pun gelak-gelak jer.. takkan kot boleh jadik macam tu..

Tapi kan.. kan.. masa duk baca metro terjumpa artikel ni..

Wanita menyusu eksklusif berbadan dua


KAEDAH penyusuan badan secara eksklusif bagi tujuan mencegah kehamilan hanya berkesan sekiranya semua (bukannya salah satu) syarat di bawah dipenuhi:

* Usia bayi yang dilahirkan di bawah empat bulan (ada pendapat yang mengatakan enam bulan)
* Menyusu badan sepenuhnya
* Belum didatangi haid

Sekiranya salah satu syarat terbabit tidak dipenuhi misalnya selepas tempoh usia sembilan bulan seperti dalam keadaan anda, kaedah ini tidak lagi dijamin keberkesanannya dan anda terdedah kepada risiko kehamilan.

Pada setiap pemeriksaan antenatal ini, anda digalakkan berbincang dengan doktor anda mengenai kaedah pencegah kehamilan yang terdapat di pasaran.

Jika anda ingin menyusu badan, kaedah tidak berhormon (seperti IUD) ataupun kaedah berhormon progestin saja (seperti pil tertentu, suntikan depo atau implan) boleh digunakan, pilihlah yang bersesuaian dengan anda. Bacaan seterusnya

Ni dah mula pikir banyak kali.. takut beb..

Si kakak ni pun dah pandai angkat kaki.. lepas tu isap jari kaki.. orang tua cakap.. tu nak adik laa.. tapi tak kisah la.. kakak dah dapat adik dah..

Yang kisahnya.. si adik ni.. pun mau isap kaki.. ooo tidak.. kamu tak boleh ada adik lagik.. teruk badan mama.. baru nak pulih..

**mama(MIL)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails