Kurun Najwa

Bahaya gusi berdarah

Salam..

Coretan hari ni, mengenai gusi berdarah.. ada sesiapa yang mengalaminya? kalau ada atau baru mengalami masalah gusi berdarah, jangan buat tak endah saja yer.. bahaya tau.. boleh menjejaskan kesihatan oral serta menyebabkan rasa kurang keyakinan diri untuk berbual dengan orang disekeliling.

Faktor utama yang mendorong gusi berdarah adalah dengan peningkatan usia kita dan faktor berikutnya adalah kerana ketidak sesuaian ubat gigi atau berus gigi yang digunakan. Ini dari pengalaman saya sendiri, masa usia belasan hingga lewat 20 an, tidak ada masalah gusi berdarah.. guna lah ubat gigi apa pun, kotak merah, kotak hijau, kotak biru semua ok, tak da masalah.. tapi bila usia sudah menghampiri 30 an.. gusi mula berdarah semasa memberus.. asalkan berus gigi jer mesti buih tu bercampur darah..  

Punca Masalah gusi berdarah  telah terjawab ..

Bila saya pergi check dengan doktor gigi, dia menasihati saya supaya menukarkan ubat gigi kerana ubat gigi yang digunakan tidak sesuai maka ia menyebabkab gusi berdarah.. kalau dibiarkan keadaan ini berlarutan gusi akan terhakis dan gigi boleh tertanggal dengan sendiri. selain itu juga nafas akan berbau busuk disebabkan darah yang ada dicelah gigi menjadi tempat pembiakkan bakteria..

Doktor gigi tersebut telah mencadangkan  beberapa jenis ubat gigi yang bagus untuk gusi berdarah ni.. salah 1 darinya adalah Sensodyne..  dan syukur masalah gusi berdarah saya dapat di atasi.. sehingga kini saya kekal menggunakan sensodyne..

jadi pada sesiapa yang mengalami gusi berdarah ketika memberus gigi, jangan buat tak endah yer.. kalau sayangkan gigi tu, sila berjumpa doktor gigi dengar nasihat dan cadangan darinya yer..





LinkWithin

Related Posts with Thumbnails