Tuesday, October 12, 2010

Minyak lemak ayam

Salam..

Selamat pagi semua..

Hari ni saya nak berkongsi tentang kebaikkan minyak lemak ayam... korang pernah dengar tak tentang minyak lemak ayam ni.. kalau tak.. meh saya nak kasi tau..

okkk.. minyak lemak ayam ni.. korang kena buat sendiri tauuu.. tak der jual kat mana-mana kedai minyak..

bau busukk??.. korang jangan risau.. minyak lemak ayam ni tak der bau apa-apa dan jugak tidak melekit..


cam mana nak buat???
mula-mula korang mestilah kumpul lemak-lemak ayam (yang lembek kuning-kuning tuu)... kumpul banyak lemak tu.. baru boleh dapat banyak minyak.. ayam pulak tak kisah ayam apa pun.. ayam kampung ker.. ayam bandar ker.. ayam dara ker.. ayam jantan ker... semua boleh.. janji ayam noooo..

setelah lemak-lemak itu dibersikan dan disejat air nya.. letakkan dalam periuk dan masak dengan api yang perlahan sambil dikacau.. masak sehingga semua lemak tersebut pecah menjadi minyak.. kemudian boleh laaa korang tapis dan simpan dalam botol..

okkk dah siap..

sekarang saya nak bagi tau.. kebaikkan minyak lemak ayam ni..
kegunaannya adalah untuk disapukan pada kulit yang terkena percikan minyak panas ketika mengoreng.. bila terkena jer minyak panas tu.. korang jangan basuh ngan air tapi korang terus jer sapu minyak lemak ayam ni.. letak banyak-banyak.. Insyaallah memang tak kan lepuh dan mengelembong bahagian kulit yang terkena minyak panas tu.. esok lusa tulat tungging.. kulit itu akan kering dan mengelupas sendiri nya.. tak kan ada parut nyer..

tak percaya??.. sila percaya.. sebab saya dah amalkan sejak zaman anak dara lagik..kat dapur mesti ada minyak lemak ayam ni.. biasa laa.. masa mengoreng tuuuu.. letupan tidak dijangka..

ok tuuu jer.. bye.. bye.

9 comments:

kakcik said...

Terima kasih Uda kerana berkongsi petua ini. kakcik selalu buang je lemak2 tu.. lepas ni bolehlah kumpul untuk buat minyak. :)

nabilah_2908 said...

oh..begitu ke...

erm...lemak tu di masak macam tu jer yer..tk perlu letak air..minyak sikit ke...

jom ke APA KATA HATI pulak,
ALAHAI Z

Mama Kembar said...

wah bagus petua nih. tak pernah tau pun sblm nih. thanks for sharing

onniey84 said...

wow uda..thanks good info nii..selalu oni buang jer lemak2 ayam nii..tk sngka beguna jugak

EzzEddin said...

wahh info bagus nie, kena kasi heboh dengan family neh..heheh tq elly tq emmy..
thumbs up darl !!

bintangku said...

mmg betul pun. Elok... kulit yg kene tu tak mengelembung pun bila kene minyak panas.

nieda said...

tq for sharing..sebelum ni x tau

kakyong said...

oohh ade manafaatnya minyak lemak ayam ni... len kali leh buat..
kakyong pun tak suka bile terjadi kejadian letupan semasa menggoreng... tensi...

ZERO VENDETTA said...

nice tips, TQ!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails