Penjelasan kepada situasi saya sekarang..

Salam...

Terima kasih pada kawan-kawan yang meninggalkan komen pada entri pagi tadi.. dikotak komen mahu pun di kotak chat.. kebanyakkannya meneka yang si tuwen akan mendapat adik baru.. tapi kawan-kawan.. itu bukan jawapannya..

Jawapan yang tepat adalah Nurul aka sitecit tenit
"tak cukup berat ke dk dua org tu sampai mama kene makan bitamin lak hehe aku teka je nih."

Yerrr.. semalam pergi checkup perkembangan untuk situwen yang sudah 10 bulan.. berat mereka baru 6kg.. masih lagik dibawah graf untuk berat baby seusia mereka.. bukan tiada peningkatan berat.. tapi berat badan diorang naik sikit saja..

Doktor hanya memberikan senyuman sengget jer.. bila melihat fizikal ibu yang kering jer.. (sayer laa tuu) tapi cuba sedaya upaya untuk menyusu 2 orang baby.. memang jelas terpancar kat muka dier.. ketidak yakinan yang situwen dapat membesar sempurna dengan penyusuan badan.. banyak supplement yang cuba direkemenkan pada saya.. supplement untuk anak dan juga untuk ibu..

saya menceritakan akan perkembangan si tuwen pada umur 10 bulan.. baik dari fizikal ataupun mental
  1. Duduk sudah stabil.. dan sudah pandai merangkak.. tapi malas.. diorang lebih suka merayap cara kombet.. lebih cepat..
  2. Sudah mula berdiri dengan berpaut pada sofa, meja, belakang orang tgh duduk
  3. Sudah mula panjat tangga
  4. Sudah pandai mencari orang.. merayap kedapur, kebilik.. hinggakan masuk dalam bilik air..
  5. Memahami arahan ringkas.. seperti "jangan".. dan kalau panggil mereka akan datang..
  6. Pandai tepuk tangan bila nyanyi lagu "tepuk amai-amai"
  7. Mulut banyak bercakap.. tapi dalam bahasa mereka
Banyak lagik perkembangan mereka... tak payah laa sayer nak crite semuakan kan.. muak korang nak baca.. tapi doktor tu tetap tak yakin.. macam dalam hati dier.. budak berdua ni wajib disusukan dengan FM(susu formula) untuk mendapatkan peningkatan graf yang cantik..

Itulah sebabnya saya diberikan supplement tersebut.. untuk meningkatkan kualiti air susu.. memandangkan susuk tubuh ibu yang maintain macam anak dara ni..(hehehe izinkan saya perasan kejap yer)

Jadik saya nak tanya pendapat ibu-ibu yang yang berpengalaman dalam menyusu ibu.. apakah tindakkan wajar yang patut saya ambik?.. terus BF diorang sepenuh nyer atau perlu FM jugak..(remuk hati saya kalau terpaksa FM mereka) tapi kalau untuk kebaikkan diorang.. saya rela meremukkan hati ni..cewahh..

Ok.. laaa kawan-kawan.. ini jer coretan saya.. sebelum bye-bye.. ada suprise hadiah kat sini.. layan jer gambar situwen yerr..


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails