Mari buat Yo Yo

Salam ..
Tahu tak macam mana nak buat yoyo? Alaaa yoyo.. eeee.. bukan yang budak laki suka main tu.. tapi yang niii

Macam mana? Dah tengok ghupa, mesti tau buatkan.. senang sangat .. kalau tak tahu jugak saya kasi tahu.. Mula-mula gunting kain bentuk bulat.. lepas tu lipat dan jahit jelujur disekelilingnya.. setelah siap jahit jelujur, boleh lah tarik benang sehingga terjerut dan seterusnya matikan jahitan.. dah siap.. senang kan..

Masa saya menjahit yoyo .. teringat pulak zaman kanak-kanak.. dimana saya, emak serta 2 orang kakak suka menjahit yoyo .. sehingga mendapat berbeg-beg banyaknya.. kemudian kita orang cantumkan yoyo-yoyo tersebut... untuk jadikan alas meja kopi, almari, peti ais, tv pendek kata untuk setiap benda yang boleh di alas. Tapikan.. pada masa tu .. saya tak tahu pulak yang nama dia yoyo... yoyo aaannnnnnn betul!

Selain dari alas.. yoyo juga boleh dijadikan aksesori pada pin rambut, baju, seluar .. apa-apa ajer lah.. mengikut kesesuaian dan kreativiti masing-masing.. Untuk menaikkan seri yoyo tu(poyo betul ayat) boleh letakkan butang, manik, kain felt mengikut citarasa masing-masing..

nampak macam biskut raya pulak! hehehe.. mentang-mentang tengah puasa ni..

Sebenarnya ada sebab kenapa tiba-tiba saya main yoyo oppss buat yoyo ni.. Agaknya apa yer?.. Hehehe.. nanti saya tunjukkan hasilnya.. tungguuu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails