Merancang keluarga

Salam..
Saya nak bertanya kepada mama2.. ibu2.. emak2.. kat luar sana tu...
Kaedah apa yang kalian guna untuk merancang keluarga aka menjarakkan kehamilan...

Untuk pengetahuan .. sebelum ini saya tidak mengambil sebarang kaedah perancangan... merancang secara "berjaga-jaga" ada paham?.. ikut kitaran haid .. kenal pasti waktu kesuburan.. Kira-kira sampai 5 tahun jugak lah berjaya menjarakkan kelahiran.. sehingga eksiden berlaku.. dan ianya adalah rezeki dari Nya..

Terus dapat 2 bb.. membuatkan saya rasa kena lebih berhati2 selepas ini.. nak guna pakai kaedah semulajadi ni.. saya pikir beratus kali.. takut tersangkut pulak dalam masa terdekat ni.. abis laaa.. kantoiii..

Cadangan dari mama saya.. ikat saja.. sudah ramai anak .. sudah 4.. tak payah nak beranak lagik.. susah kalau banyak sangat anak.. nanti dah takleh enjoyyy.. dengan erti kata lain nya.. SEKS UNTUK ENJOYY.. BUKAN UNTUK BUAT ANAK BEBANYAK.. hehehe.. poyo jugak yer pernyataan mama saya ni.. membuatkan saya kemalu-maluan..
Saya diam saja.. sambil senyum bodoo.. dalam hati.. mana boleh.. hehehe.. saya muda lagi.. kalau boleh nak lagik anak.. tamak kan!

Hari tu.. banyak yang nurse tu terangkan.. macam2 kaedah la.. suntik, pil, implano.. apa2 pun keberkesanannya bergantung pada individu masing2.. ada yang sesuai ada yang tidak..

Oleh kerana saya menyusu anak.. jadi nurse tu, sarankan saya menggunakan kaedah pil.. kenalah makan tiap2 malam.. tak leh mis.. waktu pun kena tetap.. tapi masih ada lagi kemungkinan untuk hamil lagik.. iaitu 5%.. kiranya.. kaedah "berjaga-jaga" kena guna pakai lagik laa..


Pil Noriday.. kebaikkannya adalah.. dapat menambah pengaliran air susu.. mujur saya tak ada sebarang simpton seperti pening, mual selepas makan ...

Tau tak? Saya dah set dalam reminder hanset.. utk makan pil ni.. so tiap2 malam hanset saya akan berbunyi.. hehehe.. tak der la makcik ni lupa nak makan pil dier..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails