Kurun Najwa

Ulangtahun perkahwinan ke 8

Alhamdulillah.. tahun ini merupakan ulang tahun ke 8 perkahwinan saya... iaitu pada 25 april yang lalu...

Petang itu.. suami pulang dari kerja... seperti biasa.. saya menyambut kepulangannya di depan pintu.. manakala anak-anak pula leka bermain..
Saya nampak suami.. cuba menyorok sesuatu sambil tersenyum..

Rupa-rupanya.. tadaaaaaaaa.. sebuah kotak kek dihulurkan kepada saya...



Tak sangka... kali ini suami saya yang mengingati tarikh tersebut.. saya buat-buat tak ingat..


Mengimbas kembali 8 tahun yang lalu...
Saya telah bertemu jodoh dengan bakal suami semasa tahun pertama belajar di Universiti..
Masa itu saya berumur 22 tahun dan bakal suami berumur 29 tahun..
Di awal pekenala.. dia telah menyatakan hasratnya untuk berkahwin... kerana dia sudah menyiapkan segala keperluan.. sudah memiliki sebuah rumah dan sebuah kenderaan hanya sedang mencari bakal isteri..

Setelah berkawan selama 3 bulan... dia pun melamar saya..
Seminggu selepas itu.. saya pun memberi jawapan..

Akhirnya kami pun di ijab kabul pada 25 april 2001...
Tiada majlis persandingan... hanya kenduri akad nikah pada malamnya..
Ini kerana saya merasakan yang terbaik untuk kedua ibu bapa saya.. tidak mahu membebankan mereka.. dengan keadaan saya yang masih belajar.... Pihak lelaki pun tidak cerewet dan mereka pun setuju...

Bakal mertua saya.. memberi pilihan kepada kami.. sama ada ingin membuat majlis kenduri besar-besaran.. atau menggunakan wang perbelanjaan itu untuk menunaikan umrah sekeluarga.. Tentu lah kami memilih untuk menunaikan umrah.. supaya mendapat keberkatan..
Maka tiadalah sebarang kenduri meraikan pengantin pada kedua-dua belah pihak.. sekadar jamuan makan sesama sanak saudara terdekat..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails