Kurun Najwa

Susu Enfakid A+

Anak saya yang sulung sudah berumur 6 tahun dan yang adik berumur 4 1/2 tahun.. kira 5 tahun laa... Kedua-duanya masih lagi minum susu.. iaitu susu Enfakid A+...


Photo tahun 2006.. abang umur 4 tahun .. adik umur 2 tahun (lebih kurang)


Si abang minum (200ml) sebanyak 5 atau 6 kali untuk siang dan malam... lebih banyak minum dari yang di syorkan.. Ini kerana si abang dari kecil sehingga sekarang tidak pernah makan nasi.. kalau diberi makan atau paksa makan... dia akan muntah dengan teruk... psikologi abang terhadap nasi.. macam ulat.. sebab tu dia tak lalu nak makan... dah jumpa pakar.. tapi macam tu juga.. Abang hanya makan makanan seperti mee, spageti, roti, kerepek ..janji yang tidak lembik... itu pun dengan kadar yang sedikit... setelah penat dipujuk rayu atau terpaksa dipaksa makan.. Tapi si abang ini berat badan dia mengalahkan budak yang makan nasi.. dan sungguh aktif.. entah dari mana datangnya tenaga dia..

Si adik pula minum (200ml) sebanyak 3 atau 4 kali untuk siang dan malam... mengikut kadar yang disyorkan.. ini kerana si adik mempunyai selera makan yang baik... kadang-kadang terpaksa di pantau.. takut obesiti pulak... laju semacam dia makan..




Jadi dalam sebulan.. kira-kira 3 tin susu Enfakid A+ (1.8kg) untuk kedua-duanya... dimana setin berharga lebih kurang rm 80... selalunya saya akan membeli masa ada promosi.. beli dengan kadar yang banyak.. baru nampak akan perbezaan dan penjimatan wang di situ..

Peruntukan kewangan dalam perbelanjaan susu ni.. memang tinggi.. Mujur kedua-dua ini sudah tidak pakai lampin untuk tidur malam... dah pandai kontrol kencing.. tak pernah lagi terkencing di tempat tidur..


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails