Minggu ke 30

Pagi ni.. pergi checkup kat hospital putrajaya... temujanji pukul 8.30 pagi... Fuhh.. kalut jugak waktu nak pergi tadi... macam-macam hal kena settle dulu... Kebetulan pulak suami tak leh teman, dia ada mesyuarat.. tolong drop jer depan hostipal.. emm.. berdebar-debar jugak rasa hati.. yer la kali pertama nak jumpa pakar... takut ada benda yang tak sedap di dengar...

Tapi semuanya.. alhamdulillah.. berjalan lancar.. Sampai jer.. terus ambil nombor giliran.. 2 minit kemudian.. dah sampai nombor giliran saya...

Macam biasa.. timbang berat dan check air kencing.. Berat saya sekarang ialah 55.6 kg.. nak ambik kau.. dalam seminggu jer dah naik 1.7kg...

Usia kandungan sekarang adalah 30 minggu 6 hari..

Gambar scan kembar pertama... berat 1100g.. posisi kedudukan adalah kepala kebawah..




Gambar scan kembar kedua.. berat 1270g.. posisi kedudukan adalah melintang.. si adik sudah berpusing..




Kembar berada dalam kantung yang berbeza tapi bergantung pada uri yang sama.. jadi mereka akan berebut-rebut/berkongsi makanan dari saluran yang sama..

Tidak dapat di pastikan lagi.. kembar jenis apa? Sama ada kembar seiras atau kembar tidak seiras.. Jantina kembar juga belum diketahui.. susah nak cari.. tersembunyi..

Kadar pertumbuhan kembar adalah normal dan sihat .. Setiap dua minggu saya ada temujanji untuk melihat perkembangan si kembar.. Jadi 14 julai nanti kena pergi. lagi. Ini bermakna setiap minggu saya ada temujanji.. satu di klinik dan dan satu lagi di hospital..

Saya bertanya kepada doktor...
Kebarangkalian untuk beranak secara normal.. kata doktor.. tak semestinya kedua-dua kepala kembar mesti dibawah... kalau kembar yang pertama berada kepala dibawah tapi yang kedua melintang.. boleh beranak secara normal.. mereka akan mengalih kedudukan kembar yang kedua.. janji keadaan ibu dan kembar berada dalam keadaan sihat..


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails