Thursday, November 24, 2011

Tidur gaya Ali Baba

Salam..

Gaya tidur comel dari Emmy.. kali diberi nama gaya tidur Ali Baba.. sebabnya..

pakai seluar tidur Ali Baba..

suka baca buku Ali Baba.. hehehe.. tengok gambar jer..

pandai cakap "Aliii Babaaaa""

jadik tidur pun dah terbawak-bawak..



Bukan sorang Ali Baba yer.. tapi 2 orang yaaa.. sama-sama lasak .. tidur sampai tak cukup tilam..

Wednesday, November 23, 2011

Projek 5 minit

Salam..

Projek jahitan yang berlaku secara spontan.. hehehe.. lebihan kain batik baju kelawar yang telah di make over menjadi seluar ali baba.. kemuadian ada perca kain tu yang nampak cantik plak .. nak buang sayang pulak.. maka..jadi lahh..

ini diaaa.. bintang-bintang..

apa kah ituu??



Thursday, November 17, 2011

Bantuan khas awal persekolahan 2012 RM 100 setiap pelajar

Salam..

Selamat pagi..

Baru balik dari sekolah, tuntut RM100 untuk setiap pelajar.. tapi dapat RM200 sebab ada 2 orang anak yang belajar di tahun 2 dan 1.. hehehe.. kalu ada 10 org anak yang belajar..hahaha.. maka.. sila darab..

lepaslah untuk yuran PIBG tahun depan..

Tapi saya bagi duit ni kat anak-anak untuk diorang tabungkan kat Bank Rakyat.. sebagai galakkan untuk diorang menabung.. juga sebagai ganjaran atas usaha diorang belajar kerana keputusan peperiksaan agak membanggakan.. seterusnya menaikkan lagik semangat untuk terus bersaing dalam bidang akademik mahupun kokurikulum..

Dengan ini..Sekian saja ucapan saya selaku pengetua sekolah ..opss.. tiba-tiba pulak terberangan...hehehe.. al maklum lahhh.. cita-citaku tak kesampaiannn.. uwaaaa..

ok.. pada ibu bapa yang ada anak bersekolah.. jangan lupa tauuu.. tuntut RM100.. besok adalah hari terakhir.. TUNTUT JANGAN TAK TUNTUT!!

Wednesday, November 16, 2011

Info Mengenai Minyak wangi.

Salam..

Sekadar berkongsi ..



Beberapa semakan untuk mengesahkan ketulenan minyak wangi. Antaranya adalah:

Kod Bar.
Batch Number.
Label pada keseluruhan botol.
Mengesahkan sumber bekalan yang diperolehi. Negara asal pengeluaran.
Percetakan. Semakan untuk penerangan bercetak pada kotak. Saiz tulisan,ejaan, logo, dan cap dagang.
Cara pembungkusan/balutan. Melihat pada kualiti, ketebalan kertas, dan kejelasan cetakan pada tulisan.
Luaran kotak. Kualiti bahan yang digunakan, warna, ketebalan, kesan lipatan dan segi-segi pada kotak
Dalaman kotak. Warna dan saiz bahan yang digunakan.
Bentuk botol. Ketinggian dan kelebaran bentuk asal dan rekabentuk.
Kaca botol. Ketebalan kaca botol dan gelembung udara dalam kaca.
Kepala penyembur. Warna material dan kelancaran ia beroperasi.
Tiub Dalam Penyembur. ketebalan, panjang dan warna.
Warna, kepekatan dan Keharuman minyak wangi.
Ketahanan haruman mengikut jenis minyak wangi.
Kesan pada kulit.



Jenis-jenis Minyak Wangian

Minyak wangi diketegorikan pada 4 jenis mengikut kepekatan dan ketahannya. Semakin pekat minyak wangi tersebut maka semakin lama ia dapat bertahan.

Eau de Cologne

Kepekatan paling rendah.
Wangian yang ringan.
Kekal sehingga 1-2 jam.
Sesuai untuk kegunaan harian.


Eau de Toilette

Kurang pekat.
Wangian yang separa ringan.
Kekal sehingga 2-3 jam.
Juga sesuai untuk kegunaan harian dan jamuan ringan.


Eau de Parfum

Kepekatan kedua tertinggi.
Kekal sehingga 3-5 jam.
Sesuai untuk kemajlis formal dan makan malam.


Parfum

Paling pekat.
Wangian yang kuat dan tahan lama.
Kekal sehingga 5 jam ke atas.
Mahal dan penggunaan yang sedikit.


Bahagian badan yang efektif untuk penggunaan minyak wangi.

Belakang telinga
Leher
Lurah dada
siku
Pergelangan tangan
Hujung jari
Paha
Belakang lutut
Buku lali


Untuk mengekalkan wangian lebih lama adalah dengan melapiskan wangian tersebut. Gunakan keseluruhan rangkaian wangian tersebut.

semburkan Body Spray ke seluruh badan selepas mandi.
Selepas itu, gunakan deodoran untuk mencegah bau badan.
Sapukan Perfumed Skin Softener atau Body Lotion untuk memastikan kulit sentiasa lembap dan halus.
Kemudian baru semburkan wangian pada bahagian badan yang efektif/denyutan nadi.
Setelah beberapa jam, sapukan Purse Concentre pada pergelangan tangan dan leher.

Tuesday, November 15, 2011

Tanda-tanda kematian

Salam..

Sebagai peringatan .. untuk diri sendiri juga saudara seagama..

Firman Allah SWT bermaksud; "Bagaimana kamu kufur (ingkar) dengan Allah dan adalah kamu itu mati
maka kamu dihidupkan, kemudian kamu dimatikan kemudian kamu dihidupkan kemudian kepada-Nya kamu dikembalikan"

(Surah Al-Baqarah : Ayat 28)


Adapun tanda-tanda kematian mengikut ulamak adalah benar dan ujud .Cuma amalan dan ketakwaan kita sahaja yang akan dapat membezakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini.

Rasulullah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihat dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara lansung akan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dari awal hinggalah akhirnya hayat Baginda. Imam Ghazali rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian mukanya.


Adapun riwayat -riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah SWT tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya. Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat Islam supaya dapat bertaubat dan bersedia dalam perjalanan menghadap Allah SWT. Walaubagaimanapun semua tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam sahaja manakala orang-orang kafir iaitu orang yang menyekutukan Allah nyawa mereka iniakan terus di rentap tanpa sebarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah SWT.

Adapun tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa keadaan :

Tanda 100 hari sebelum hari mati.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya.

Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.

Maka malaikatmaut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.

Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi.

Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masukke dalam.

Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda Akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.

Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

PENUTUP

Sesungguhnya marilah kita bertaqwa dan berdoa kepada Allah SWT semoga kita adalah di antara orang-orang yang yang dipilih oleh Allah yang akan diberi kesedaran untuk peka terhadap tanda-tanda mati ini semoga kita dapat membuat persiapan terakhir dalam usaha memohon keampunan samada dari Allah SWT mahupun dari manusia sendiri dari segala dosa dan urusan hutang piutang kita.

Walaubagaimanapun sesuai dengan sifat Allah SWT yang Maha Berkuasa lagi Maha Pemurah lagi maha mengasihani maka diriwatkan bahawa tarikh Mati seseorang manusia itu masih boleh diubah dengan amalan doa iaitu samada doa dari kita sendiri ataupun doa dari orang lain.

Namun ianya adalah ketentuan Allah SWT semata-mata. Oleh itu marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa semoga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT serta kelapangan masa dan kesihatan tubuh badan dan juga fikiran dalam usaha kita untuk mencarikeredhaan Allah SWT samada di dunia mahupun akhirat.
Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah SWT dan apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.

Wednesday, November 9, 2011

Hello Kitty.. Hello Elly.. Hello Emmy

Salam

Animasi yang paling diminati oleh Elly dan Emmy..

Iklan promo Hello Kitty di Astro Ceria..



Elly dan Emmy pun akan menari juga.. sambil mengangguk-ganggukkan kepala mereka..

Thursday, November 3, 2011

Smocking Elly

Salam

Masih lagik gigih berlatih menjahit smocking.. sudah siap jahitannya.. hehehe.. gaun nya.. takk tahu bila akan siap.. kalau siap boleh Elly gayakan.. budak berdua ni dah tak sabar nak pakai.. asyik puji chantekkk.. mamaaaa.. chantekkk.. ni yang buat saya lebih bersemangat bersmocking...

Inilah hasil jahitan saya .. masih perlu diperbaiki...

Tuesday, November 1, 2011

Swiss Garden Hotel & Residences Kuala Lumpur

Salam..

Percutian 3hari 2 malam bersama anak-anak di Swiss Garden Residences Kuala Lumpur.. hehehe biar betul... duduk di putrajaya tapi tidur hotel kat kuala lumpur..

emm.. betul.. betul.. betulll..

Bilik studio, kecik giler.. katil king size.. tapi lengkap dengan freezer, kettle, hair dryer, peti keselamatan, LCD tv, seterika dan papan seterika... RM388 sehari tidak termasuk sarapan pagi..mahal kan.. tu laa.. hotel 4 bintang.. banyak pelangcong asing..



Waktu malam bawak anak-anak pergi jalan kat Bukit Bintang.. peluh jugak ketiak masa menapak tu.. dukung budak kembar lagik sambil meredah orang ramai.. eee.. tak sukaaa..

Lepak sekejap sambil tengok artis jalanan mendendangkan muzik dari lagu-lagu popular ABBA, spice girl, kitaro dan hentah apa2 lagik..

Jumpa banyak orang patung yang merlip merlap..goldenman, silverman, maroonman.. tapi tak ambik gambar pun.. sebab dak kembar ni.. tengokk dah nanggiss..

Bila balik kat hotel.. suami asyik pasang video klip Aizat Sungai Lui.. gara-gara nampak goldenman..




PSS..

Sebenarnya percutian di hotel ini adalah free.. salah satu cara untuk mempromosikan pakej pelancongan.. hehehe..apa kejadah kann.. nak duk hotel kat kuala lumpur.. baik tido kat rumah sendiri..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails