Kurun Najwa

Ramuan Masker untuk merawat kulit kusam

Salam

Selamat pagi..

Saya nak kongsi beberapa ramuan yang enak.. bukan untuk dimakan yer.. tapi untuk ditempek kat muka.. macam filem Salon lakonan Raja Farah tuu..

hehehe.. tapi kalau saya.. tak sanggup pulak nak tempek kat muka.. sebab buah-buahan/sayur-sayuran itu sangat sedap dimakan..

kalau ada yang teringgin tempek kat muka.. boleh ikut ramuan kat bawah..


Terdapat beberapa ramuan masker/scrub yang boleh di amalkan. Di antaranya ialah:

Betik

Kisar sepotong betik yang telah dibuang biji dan campurkan dengan 1 sudu makan madu. Gaul ramuan sehingga sebati. Kemudian sapukan pada wajah dan biar kering selama 15-30 minit. Selepas itu, bersihkan wajah dengan air suam.


Tomato

Belah sebiji tomato dan gosokkan pada wajah. Biarkan selama 15-30 minit. Kemudian baru dibilas dengan air suam.


Mentimun

Potong mentimun secara nipis. Tampalkan pada keseluruhan muka dan dibiarkan selama 15-30 minit. Kemudian baru dibilas dengan air suam.


Epel

Kisar sebiji epel yang telah dibuang pulur dan biji. Kemudian dicampur dengan 1 sudu makan madu. Gaul sehingga ramuan sebati dan barulah disapukan pada wajah. Biarkan selama 15-30 minit. Selepas itu bilas dengan air suam.


Strawberry

Kisar 3 biji strawberry dan campurkan dengan 1 sudu makan madu. Sapukan pada wajah dan biarkan selama 15-30 minit. Kemudian barulah dibilas dengan air suam.


Karot

Kisar sebatang karot dan campurkan 1 sudu makan madu. Kemudian sapukan pada wajah dan dibiar selama 15-30 minit. Selepas itu barulah dibilas dengan air suam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails