Kurun Najwa

Merawat ketiak busuk

Salam..

Ketiak sapa yang wangiii ?? sila angkat tangan.. hehehe.. tipuuu .. mana ada ketiak orang tua wangi.. mesti ada jugakk busuk nya.. mungkin tahap kebusukan tuu berlainan untuk setiap individu.. yang pasti mesti ada bau nyaa.. kecuali ketiak kitarong ni.. sentiasa wangiii.. sebab kitaorang masih budak tecik.. tak der lagik hormon untuk ketiak busuk.. tak caya.. mehh cium ketiak kami... emmm wangiiii...ketiak artis pun kalahhh..


Sebenarnya tak susah nak hilangkan bau ketiak busuk ni.. bergantung kepada kerajinan untuk menjaga kebersihan diri.. sebab dah berlambak produk untuk merawat ketiak busuk dipasaran.. siap duit dan cuba yang mana bersesuaian dengan ketiak masing-masing.. tapi kalau dah setiap produk yang dibeli tak berjalan jugak.. emm boleh cuba beberapa petua orang dulu-dulu.. lebih jimat bajet.. tapi kena rajin laa.. kalau setakat sekali cuba jaaa.. memang tak nampak hasil..
* Ramaskan pucuk jambu batu hingga hancur. Kemudian sapukan di ketiak setiap kali sebelum mandi.

* Rebus lima helai daun sirih dan lima kuntum bunga kenanga. Didihkan hingga airnya tinggal setengah gelas. Tapis dan camourkan gula merah. Amalkan meminumnya dua kali seminggu.

* Ambil hampas kelapa, lumurkan pada ketiak. Biarkan selama lima minit. Kemudian bilas dengan air bersih. Lakukan dua kali seminggu.

* Tumbuk daun sirih dengan sedikit tawas hingga lumat. Sapukan pada ketiak. Biarkan beberapa minit sebelum mandi. Bersihkan dengan air sabun dan air biasa. Amalkan dua kali seminggu.

* Rebus beberapa helai daun limau kasturi dengan sedikit air. Tapiskan airnya dan amalkan meminumnya setiap hari.

* Tumbuk tujuh helai daun limau nipis hingga hancur. Campurkan dengan sedikit madu dan bulat-bulatkan sebesar biji kacang. Makanlah tiga kali sehari. Bau badan akan hilang.

* Rendam bunga tanjung, melati, melur, kenanga dan bunga mawar dalam sebaldi air. Campurkan dengan limau purut yang dibelah empat. Biarkan semalaman. Amalkan mandi selama empat puluh hari sebelum hari pernikahan.

pss... cara yang paling senang dan cepat.. yang mama selalu lakukan adalah dengan menyental limau purut pada ketiak.. belah dua dan gosokan pada ketiak.. lakukan seminggu 2 kali.. Insyaallah.. lama kelamaan.. hilang laa bau tengit ketiak tu.. yang penting kena rajin amalkan.. baru nampak hasil..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails