Thursday, December 31, 2009

Selamat Tahun Baru 2010

Salam..
Kepada semua.. selamat menyambut tahun baru 2010..
Dengan azam baru..Semangat baru..Pemikiran baru..Baju baru..Kete baru....Baby baru..
sudahhhhhhhh... sudahh.. sudahhhhhh..

Tahun baru 2010..
suka sebab anak-anak semakin membesar.....
Tak sukaaaaa.. sebab umur pun makin meningkatt...

Waaeeeeeeeeee

Batu Meriyan dan Mengurut

Apa tu batu meriyan? Saya nak terang pun tak pandai.. tak pernah jadi pakar sakit puan.. tapi dari apa yang saya paham... yang bidan selalu cakap.. "tempat peranakan aka pintu rahim atau nama omputehnya G-spot"... entah lah.. tapi bagi kaum hawa yang dah beranak mesti tahu akan batu meriyan...

Sebenarnya nak citer pasal bergalaman saya masa berurut kat kampung tu..
Memang ada setengah orang yang tak mengurut.. mungkin tak suka mengurut atau pun mungkin jenis tak ambik kisah..

Bagi saya.. mengurut semasa dalam pantang adalah satu kemestian.. wajib tak boleh berlenggah(bagi yg beranak secara normal).. Ini kerana saya nampak akan perubahan sebelum dan selepas mengurut..

Sebelum mengurut.. perut saya kelihatan mengembang, mengelebeh macam boyot.. bahagian kat ari2 nampak turun kebawah.. (area bawah pusat).. Masa mengurut bidan akan menolak naik sambil mengangkat bahagian yang memboyot kebawah iaitu batu meriyan masuk balik ketempatnya..(masuk balik dlm soketnya).. lebih kurang sejengkal di bawah pusat.. waktu proses menolak batu meriyan ni.. memang kita dapat rasa.. seketul benda di tolak naik.. memang rasa sakit dan mesti menahan nafas..

Selepas batu meriyan diletakkan pada tempatnya.. memang nampak perubahan yang ketara pada bahagian ari2.. tak nampak mengembang dan menurun kebawah.. nampak ada seketul benda bulat kat bawah pusat..



Ni makcik Timah .. bidan yang mengurut saya.. tangan dier sangat power.. macam cengkaman harimau.. rasa sakit time mengurut jer.. lepas dah abis mengurut badan dah tak rasa sakit sebaliknya rasa segar, sihat dan bertenaga..

Sambil makcik Timah mengurut.. saya bertanya dengan dier tentang batu meriyan dan pengalamannya dalam bidang perbidanan..banyak benda yang dicerita.. seronok dengar..

Nasihat yang diberikan kepada saya.. untuk mengelak batu meriyan jatuh..
*Jangan suka duk bercangkung lama-lama..
*Jangan duk angkat benda berat.. (beg sopping tak pa)
Bagi yang pernah mengalami keguguran.. dinasihatkan supaya mengurut.. ini kerana.. semasa berlaku keguguran.. batu meriyan sudah turun kebawah.. kalau tak mengurut.. nanti bila mengandung.. risau kandungan tidak dapat bertahan sampai 9 bulan.. akan berlaku kelahiran pramatang..

Itu saja yang saya nak berkongsi.. pengalaman dan apa yang saya paham mengenai batu meriyan.. dan kenapa kiter perlu mengurut selepas beranak..

Wednesday, December 30, 2009

Gelagat kami

Semalam cuba dudukkan kakak dan adik.. nampak punya la seksa.. kesian.. pulak.. diorang ni dah 4 bulan lebih.. tapi badan kecik sgt.. Lepas tu bg baring balik.. mula laa.. mengetih-getih kaki tangan tu nak suruh orang angkat.. bila kiter angkat.. dier buat lembek jer.. muka tersenggeh2!


Bagi baring.. ngko pandang aku .. aku pandang ngko..


Kakak dah kepit tangan adik.. adik dah duk buat bisaing...


Kakak buat tak heran.. sebab dier tengah sedap isap jari..



Sampai berbuih mulut adik membebel mintak dilepaskan.. akhirnya mama jugak yang tolong..

Cabai Terbang

Pernah tak mama2 sekalian mengalami kejadian seperti ini..
Suatu hari.. korang tengah gigih menumbuk sambal belacan.. pelepuk.. pelepak.. pelepuk... pelepak.. memang bersemangat abis.. dalam hati duk pikir nak makan sambal belacan ngan ulam.. rasa terliur ketika tu.. aroma belacan pun dah menyusuk ke lobang idung...

Tiba2.. kedebusss... cabai tu terbang melayang dengan erti kata lain.. terpelanting tepat masuk kat dalam bijik mata.. golllllllll.... Aduhhh.. pedih.. panas... gelap seketika... sakitnya.. tak dapat nak bukak bijik mata..

Teraba-raba saya jalan masuk kebilik air.. basuh bijik mata.. rasa kalau boleh macam nak keluarkan bijik mata tu.. basuh cuci2 baru letak balik... Lepas dah keluar cabai tu.. baru boleh bukak bijik mata.. mujur tak rasa sakit lagik..tapi bijik mata dah merah menyala time tu..



Ni.. lah sambal bertuah tu.. nak makan pun rasa tak bersemangat.. bila terkenangkan mata saya yang sakit time tu..

Tuesday, December 29, 2009

1 Malaysia

Sambil duk layan bb... saya dengar suara sumbang yang tengah mengalunkan irama lagu 1 Malaysia... saya toleh.. dan saya nampak budak Nadya tengah asyik melukis.. nak tengok dier lukis apa? tapi tak kasi.. tunggu siap baru nak tunjuk!

Teng..tenggg.. dah siap..
kemudian baru dier tunjuk..
"mama.. Ya lukis bendera.. betul tak?"

erk..erkkk.. betul laaa tuu...(serba salah)
emm.. cantik.. (nak ambik hati)
nanti Ya tengok bendera Malaysia.. betul tak macam tu?



Kalau nak tahu.. budak Nadya ni kidal.. kalau dier tulis mesti terbalik.. macam tulisan dalam cermin.. susah betul saya nak ajar dier tulis... pening kepala..

Monday, December 28, 2009

Merancang keluarga

Salam..
Saya nak bertanya kepada mama2.. ibu2.. emak2.. kat luar sana tu...
Kaedah apa yang kalian guna untuk merancang keluarga aka menjarakkan kehamilan...

Untuk pengetahuan .. sebelum ini saya tidak mengambil sebarang kaedah perancangan... merancang secara "berjaga-jaga" ada paham?.. ikut kitaran haid .. kenal pasti waktu kesuburan.. Kira-kira sampai 5 tahun jugak lah berjaya menjarakkan kelahiran.. sehingga eksiden berlaku.. dan ianya adalah rezeki dari Nya..

Terus dapat 2 bb.. membuatkan saya rasa kena lebih berhati2 selepas ini.. nak guna pakai kaedah semulajadi ni.. saya pikir beratus kali.. takut tersangkut pulak dalam masa terdekat ni.. abis laaa.. kantoiii..

Cadangan dari mama saya.. ikat saja.. sudah ramai anak .. sudah 4.. tak payah nak beranak lagik.. susah kalau banyak sangat anak.. nanti dah takleh enjoyyy.. dengan erti kata lain nya.. SEKS UNTUK ENJOYY.. BUKAN UNTUK BUAT ANAK BEBANYAK.. hehehe.. poyo jugak yer pernyataan mama saya ni.. membuatkan saya kemalu-maluan..
Saya diam saja.. sambil senyum bodoo.. dalam hati.. mana boleh.. hehehe.. saya muda lagi.. kalau boleh nak lagik anak.. tamak kan!

Hari tu.. banyak yang nurse tu terangkan.. macam2 kaedah la.. suntik, pil, implano.. apa2 pun keberkesanannya bergantung pada individu masing2.. ada yang sesuai ada yang tidak..

Oleh kerana saya menyusu anak.. jadi nurse tu, sarankan saya menggunakan kaedah pil.. kenalah makan tiap2 malam.. tak leh mis.. waktu pun kena tetap.. tapi masih ada lagi kemungkinan untuk hamil lagik.. iaitu 5%.. kiranya.. kaedah "berjaga-jaga" kena guna pakai lagik laa..


Pil Noriday.. kebaikkannya adalah.. dapat menambah pengaliran air susu.. mujur saya tak ada sebarang simpton seperti pening, mual selepas makan ...

Tau tak? Saya dah set dalam reminder hanset.. utk makan pil ni.. so tiap2 malam hanset saya akan berbunyi.. hehehe.. tak der la makcik ni lupa nak makan pil dier..

Besday Girl.. Nadya

Budak Nadya.. baru bangun tidor.. mata terkelip-kelip..
"mama tanya.. tahu tak, hari ni, hari apa?"
Jawapannya.. emmppp(muka ngantuk) blurrr.. terus sambung tidur..


Baru genap umur 5 tahun..
Mama doa kan semoga Nadya menjadi anak yang solehah dan bijak serta rajin dalam mengejar ilmu di dunia dan di akhirat..

Nanti mama belikan hadiah.. buku-buku cerita yang Nadya nak tu..

Saturday, December 26, 2009

Suratan atau Kebetulan

Masa mengandung bb twin ni.. saya dan somi tak nak tahu jantina.. nak main teka jer.. Naluri saya.. rasa cam dapat bb boy... somi pun rasa bb boy jugak.. maka tak ada lah barang yang warna pink..

Tapi pada masa yang sama.. teringin jugak nak tahu.. jadik saya pun try lah main2 ngan kalender kuno china untuk menentukan jantina bayi berpandukan umur ibu dan bulan terakhir period.. berdasarkan info yang dinyatakan.. ke sahihannya adalah 90% tepat..

Umur saya ketika mengandung.. 29 tahun.. period terakhir november..

Jom tengok keputusanya..

Kalender pertama


Tahniah.. dapat bb girl.... boleh caya ker ni??

Kalender kedua..



Tahniah.. jugak bb girl... heyyy.. biar betul...??

Dan realitinya.....


Tahniah.. untuk saya.. kerana telah mendapat bb girl.. tapi kenapa biru?.. kantoi..

Kesimpulannya
Ini adalah sudah suratan takdir dari Nya.. dan kebetulan sama dengan kalender itu..

pssss.. nanti kalau nak ngandung .. saya nak ikut kalender ni laa... nak bb boy pulak!.. Bukan percaya.. tapi kut kebetulan..

Friday, December 25, 2009

Perkembangan Awal Bayi 12 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Berjalan mengiring atau kehadapan dengan memegang seseorang atau perabot. Mungkin pandai bertatih dan berjalan jatuh.

Kemahiran Belajar


Anak anda akan membuat apa saja supaya anda ketawa dan mengulanginya beberapa kali. Mungkin mengetahui beberapa patah perkataan yang mudah.

Kemahiran Bertutur
Menyebut dan menggunakan perkataan pertamanya. Perkataan pilihannya adalah nama benda yang penting baginya, contohnya orang(mama, abah) objek(bola, jam).

Kemahiran Sosial
Memahami dan patuh pada arahan mudah seperti "jangan". Memahami keadaan yang berbeza, berupaya meluahkan perasaannya dengan lebih baik. Mungkin pada peringkat ini, tidak boleh berenggang dengan anda.

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 11 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Berjalan mengiring atau kehadapan dengan memegang seseorang atau perabot. Mungkin pandai bertatih dan berjalan jatuh.

Kemahiran Belajar


Bayi anda akan suka membuat bunyi bising, ingin menggoyang, mengetuk, memukul apa saja yang boleh mengeluarkan bunyi. Suka melemparkan atau menjatuhkan barang dengan sengaja dan menyuruh anda mengutipnya semula.

Kemahiran Bertutur


Menyebut dan menggunakan perkataan pertamanya. Perkataan pilihannya adalah nama benda yang penting baginya, contohnya orang(mama, abah) objek(bola, jam).

Kemahiran Sosial


Memahami dan patuh pada arahan mudah seperti "jangan". Memahami keadaan yang berbeza, berupaya meluahkan perasaannya dengan lebih baik. Mungkin pada peringkat ini, tidak boleh berenggang dengan anda.

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 10 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Merangkak dengan tangan dan kaki yang lebih tegak. Mungkin akan mengundur buat seketika. Menarik sesuatu benda sebagai sokongan untuk berdiri. Sesetengah bayi akan terus berdiri tegak dan berjalan tanpa peringkat merangkak.

Kemahiran Belajar
Memahami perkataan pendek dan ayat-ayat mudah.

Kemahiran Bertutur
Pertuturan menjadi lebih baik kerana bayi akan cuba menyambung beberapa patah perkataan dan menyebutnya seperti sepotong ayat. Anda aka tahu bila bayi anda akan mula hendak bercakap.

Kemahiran Sosial
Bergaul dengan mengajuk bunyi percakapan dan tindak-tanduk orang lain. Memahami perkataan mudah contohnya jangan, "bye-bye".

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 9 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Berusaha untuk merangkak dan menyokong berat badannya dengan menggunakan tangan dan lutut. Boleh menukar kedudukannya daripada berbaring kepada duduk.

Kemahiran Belajar


Mula memperlihatkan "kuasanya", misalnya akan menghalang anda dari melakukan sesuatu, cuba mengelak daripada anda membasuh mukanya. Memberi sepenuh perhatian terhadap barang permainannya dan membelek-beleknya seolah-olah ingin memeriksanya dengan teliti. Mencari objek yang tersembunyi.

Kemahiran Bertutur
Pertuturan menjadi lebih baik kerana bayi akan cuba menyambung beberapa patah perkataan dan menyebutnya seperti sepotong ayat. Anda aka tahu bila bayi anda akan mula hendak bercakap.

Kemahiran Sosial
Bergaul dengan mengajuk bunyi percakapan dan tindak-tanduk orang lain. Memahami perkataan mudah contohnya jangan, "bye-bye".

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 8 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Dapat duduk dengan baik tanpa perlu disokong jika dia tidak bergerak. Mungkin badannya akan bergoyang kehadapan atau kebelakang.

Kemahiran Belajar
Mengenali namanya sendiri apabila dipanggil. Pandai membuat pelbagai jenis bunyi untuk menarik perhatian.

Kemahiran Bertutur
Bermain dengan bibirnya dengan menyebut perkataan yang mudah berulang kali seperti abababa. Belajar untuk menarik perhatian orang ramai. Berminat dalam perbualan orang dewasa.

Kemahiran Sosial


Bergaul dengan mengajuk bunyi percakapan dan tindak-tanduk orang lain. Memahami perkataan mudah contohnya jangan, "bye-bye".

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 7 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Keupayaan untuk duduk menjadi lebih baik, mungkin akan cuba mengimbangi badannya.

Kemahiran Belajar


Mula pandai untuk memilih makanan. Amat berminat melihat dirinya di cermin.

Kemahiran Bertutur


Bertindakbalas dengan lebih baik ke arah bunyi, samada suara manusia atau bunyi muzik. Dapat menyebut 2 patah perkataan hujung kepada perkataan penuh contohnya Maama, Aabaah.

Kemahiran Sosial


Lebih aktif dan lebih bijak berinteraktif. Suka bermain "cak-cak".

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 6 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Mungkin dapat duduk tanpa sokongan tanpa untuk beberapa saat. Dapat mengangkat kepalanya ketika baring. Giginya yang pertama mungkin akan tumbuh pada usia 6 bulan, namun setiap bayi adalah berbeza.

Kemahiran Belajar


Mula pandai untuk memilih makanan. Amat berminat melihat dirinya di cermin.

Kemahiran Bertutur
Terus berkomunikasi dengan orang dewasa, membuat pelbagai bunyi dan menunggu sehingga seseorang membalas kelakuannya semula.

Kemahiran Sosial
Pandai buat mimik muka.

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 5 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Apabila diletakkan dalam keadaan meniarap, dapat mengangkat kepalanya. Dapat berpusing dari posisi meniarap dan kemudian menelentang.

Kemahiran belajar
Mula menyedari keadaan yang asing bagi dirinya, dapat meluahkan perasaan takut, tidak suka dan marah.

Kemahiran Bertutur
Terus berkomunikasi dengan orang dewasa, membuat pelbagai bunyi dan menunggu sehingga seseorang membalas kelakuannya sebelum dia melakukannya semula.

Kemahiran Sosial
Pandai membuat mimik muka.

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 4 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Dapat berpusing dari posisi menelentang kemudian meniarap, menyokong berat badan dengan lengannya.

Kemahiran Belajar


Akan ketawa kecil apabila anda bermain dengannya. Akan menoleh ke arah sebarang bunyi dan suka jika diletakkan dalam keadaan duduk.

Kemahiran Bertutur


Suka membuat bunyi-bunyi bising dan menyebut beberapa perkataan seperti bunyi Bah, Mah, Paa,Moo, Dah.

Kemahiran sosial
Suka diberi perhatian.

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 3 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Badannya tidak mengerekot. Bayi boleh mendepangkan lengan dan kakinya. Dapat menendang dengan kuat. Apabila di dukung dalam keadaaan menegak, dapat mengawal pergerakkan kepalanya.

Kemahiran Belajar


Akan membalas percakapan anda dengan senyumannya dan mengagah dengan kuat. Menunjukkan minat ingin tahu dengan keadaan di sekelilingnya.

Kemahiran Bertutur


Dapat membezakan bunyi percakapan dan bunyi-bunyi yang lain. Menoleh ke arah bunyi.

Kemahiran Sosial
Mengenali wajah ibunya dan orang-orang yang biasa berada di sekelilingnya. Kelihatan takut jika ternampak orang asing dengan memalingkan mukanya ataupun mungkin akan menanggis.

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 2 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Pandai menggeliat. Boleh mengangkat kepala 45 darjah selama beberapa minit.

Kemahiran Belajar


Matanya akan mengekori objek bergerak.

Kemahiran Bertutur
Mula membalas senyuman anda dan pandai mengagah. Walaupun bayi masih tidak tahu untuk bercakap, ini merupakan salah satu isyarat yang bayi sedang belajar untuk berkomunikasi dengan anda.

Kemahiran Sosial


Mengenali wajah ibunya dan orang-orang yang biasa berada di sekelilingnya. Kelihatan takut jika ternampak orang asing dengan memalingkan mukanya ataupun mungkin akan menanggis.

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Perkembangan Awal Bayi 1 Bulan

Perkembangan Tubuh Badan


Sejak lahir, bayi akan sentiasa berada dalam kedudukan mengerekot. Rangka kepalanya sangat lembut(otot leher masih tidak kuat untuk menyokong kepalanya). Kakinya lebih cenderung dalam posisi membengkok dan hanya berupaya untuk mengangkat sedikit kepalanya untuk menoleh ke arah kiri dan kanan.


Kemahiran Belajar


Dapat mengenali wajah anda jika anda merapatkan muka ke arah bayi kurang daripada 12 inci(30cm). Apabila bayi berusia sebulan, dia dapat mengajuk mimik muka anda.


Kemahiran Bertutur


Bayi anda akan menanggis sebaik saja dia dilahirkan. Pada peringkat permulaan, bayi anda hanya tahu menanggis sahaja, lambat laun dia akan pandai mengagah sebagai tanda dia berasa seronok dan gembira.


Kemahiran Sosial


(Beberapa minggu pertama)
Tidak berupaya bertindakbalas pada dunia luar.

Sumber Parent's Guide to a Child's Development Milestones- Anmum

Thursday, December 24, 2009

Butterfly untuk adik

Kakak Ya ajak buat butterfly.. nak main ngan adik.. Kena layan si kakak besar ni.. kalau tidak.. akan keluar lah ungkapan.. "mama ni dah tak sayang Nadya.. asyik sayang adik jer" dengan muka masam mencuka.. muncung sedepa..


Mama lukis 2 ekor butterfly.. satu kakak Ya color.. satu lagik mama color... nak mama teman color...


Lepas siap color.. gunting butterfly tu.. sebab nak lekatkan pada tali..



*Budak nii memang suka mengunting.. suka gunting kertas.. buat sampah dlm umah.. ingat masa kat kampung.. dia ambik gunting kemudian dia pi gunting rambut pak ngah dia yg tengah duk bersembang ngan kawan... terkejut pak ngah dia.. mujur tak kena penampar terbang..


Hoyehh.. dah siap dah..



Pergi tunjuk kat adik.. suka adik tengok.. siap buat geram lagi..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails